Irene Vernie & Pascale de Vries, HR Rituals: “Harvard methode resulteert in een constructiever proces en creatievere oplossingen.”

Een interview met Rituals HR Director Irene Vernie (rechts op de foto) en International HR manager Pascale de Vries.

“We gaan niet meer het gesprek in om te overtuigen of om te winnen, maar om te onderzoeken waar het gezamenlijk belang zit. Van daaruit praten we verder.”

Irene Vernie en Pascale de Vries werken allebei al een aantal jaar in het HR-team van Rituals. Rituals groeide de afgelopen jaren uit tot een internationaal merk met zo’n 7.000 medewerkers wereldwijd. Beiden hebben dus de stormachtige groei van het bedrijf meegemaakt. Irene en Pascale namen in 2018 samen deel aan de 2-daagse basistraining Harvard Onderhandelen bij het ADR Instituut. Irene zal dit jaar ook de verdiepingstraining volgen. Tijd voor een interview over hun ervaringen.

“Harvard methode resulteert in een constructiever proces en creatievere oplossingen.”

Effectieve oplossingen: op zoek naar gezamenlijke belangen

Op de vraag waarom zij de training hebben gevolgd antwoordt Irene: ”In ons werk draait het niet zozeer om vastgelopen conflicten, als wel om het behartigen van verschillende belangen. Zo heeft Pascale als International HR Manager te maken met de verschillende Country Directors die primair verantwoordelijk zijn voor het commerciële belang, en met de HR managers die verantwoordelijk zijn voor het HR beleid. En als HR Director heb ook ik vrijwel continu te maken met verschillende stakeholders. We wilden allebei heel graag een verdiepingsslag maken in het bekijken van moeilijke casuïstiek en het aanvliegen van gesprekken over mogelijk conflicterende belangen. Een bekende heeft ons deze training aangeraden.”

Toegevoegde waarde: professionaliteit

Pascale: ”We hebben niet alleen met verschillende belangen, maar inmiddels ook met vrij veel verschillende culturen en dus ook regelmatig met taalbarrières te maken. Ik merkte dat we er in de praktijk uiteindelijk altijd wel uitkwamen, maar ik wilde de gesprekken toch professioneler en gestructureerder aan kunnen pakken. In de training heb ik geleerd dat een goede voorbereiding van een gesprek daarvoor cruciaal is. Daarmee kan je al zoveel winnen. Zo kijk ik tegenwoordig eerst samen met een Country Director naar de gezamenlijke belangen, en praten we van daaruit verder met de lokale HR Manager.”

“Een goede structuur is ook essentieel voor een goed gesprek”, vult Irene aan. “In de training krijg je een stappenplan aangereikt en dat volg ik consequent. Zo is het superefficiënt om aan het begin van het gesprek te bespreken wat we gaan doen en wat de spelregels zijn. ‘Setting the scene’ noemen ze dat in de training. Cruciaal, terwijl het bijna altijd wordt overgeslagen.”

Pascale: “Daarnaast heb ik geleerd mij open te stellen voor de emoties die er in een gesprek ook kunnen zijn. Uiteraard spelen er in een zakelijk gesprek soms ook emoties mee. Als je die kunt benoemen haal je vaak al de angel uit het gesprek en kom je sneller tot de kern.”

Excellentie: andere mindset & creativiteit

Irene: “Maar de training heeft vooral invloed gehad op mijn mindset tijdens gesprekken met stakeholders. Ik ga sinds de training zo’n gesprek niet meer in om te overtuigen, of om te winnen, maar om te onderzoeken waar het gezamenlijk belang zit. Van daaruit praten we verder.”

“Ik neem dus geen positie meer in, maar stel mij veel vragender op”, vervolgt Irene. “En dan komt het dus wel eens voor dat ik met iets heel anders terugkom dan ik van tevoren had verwacht. Maar dat is juist ook het mooie van deze methode. Alle gesprekspartners worden veel creatiever. We hoeven namelijk niet altijd de meest voor de hand liggende oplossing te kiezen. We kunnen vanuit die gezamenlijke belangen ook samen zoeken naar creatievere oplossingen, waar alle partijen uiteindelijk beter van worden.”

Pascale: “In eerste instantie lijkt deze manier van werken misschien wat tijdrovender, en dat kan in sommige bedrijven misschien een hobbel zijn. Maar als je het gesprek goed structureert hoeft dat helemaal niet zo te zijn. Bovendien zijn de uitkomsten vaak zoveel beter en duurzamer. Soms is snelheid ook het in één keer helemaal goed doen.”

Op de vraag of ze de training aan anderen aan zouden raden reageren Pascale en Irene instemmend. Irene: “Eigenlijk is een dergelijke training essentieel voor alle senior professionals die veel in aanraking komen met verschillende stakeholders. Het klinkt misschien gek, maar het maakt alle zakelijke gesprekken veel volwassener, van een veel hoger en professioneler niveau.”

Bekijk onze agenda opleidingen